Królowa asan – pozycja na głowie (shirshasana)

Klękamy przed ścianą w odległości około 0.5 m (co służy nam za asekurację), wykonujemy głęboki skłon tułowia do przodu, mając łokcie oparte na podłodze, a dłonie splecione tuż przy głowie (ale nie pod nią) – (głowa około 20 cm od ściany).

Prostujemy nogi w kolanach, unosząc pośladki w górę i starając się przesunąć palce stóp jak najbliżej twarzy (ciężar ciała powinien spoczywać na głowie). Odrywamy zgięte w kolanach nogi od podłogi, przyciągając jednocześnie stopy do pośladków. Podnosimy najpierw kolana w górę (stopy spuszczone do tyłu), a następnie stopy w górę uzyskując stan równowagi. Rozluźniamy wszystkie mięśnie, swobodnie oddychamy. Wytrzymujemy chwilę w tej pozycji, po czym powracamy do pozycji podstawowej, wykonując ćwiczenie w odwrotnej kolejności.

Opisane wyżej asany wpływają na „rozruszanie” stawów, wzmacniają poszczególne grupy mięśni, poprawiają pracę narządów wewnętrznych, zwłaszcza naczyń krwionośnych. Dzięki rozluźnieniu mięśni wpływają na zmniejszenie napięcia psychicznego, a więc działają uspokajająco, a także zmniejszają zmęczenie. Jeśli zdecydujemy się na hatha jogę, ćwiczymy w przewietrzonym pokoju, na kocu bądź dywanie, w luźnym stroju, wyłączając się z wszelkich trosk i myśli – w ciszy, samotności, z zamkniętymi oczami.

Podobne wpisy